tisdag 9 november 2010

Mera om Goncourtpriset...

Jag är (som jag har sagt någon gång förut) urdålig på att hålla koll på litterära priser (var, när och hur och vilka)- men jag blev intresserad av att titta till lite extra på Goncourtpriset och vilka som fått det- jag startade år 1999 och gick framåt i tiden.
-
1999Jean Echenoz, Je m'en vais - ("Jag går-" i svensk översättning år 2001)
2000Jean-Jacques Schuhl, Ingrid Caven (Inte ännu översatt till svenska)
2001Jean-Christophe Rufin, Rouge Brésil (två böcker finns översatta till svenska
2002Pascal Quignard, Les Ombres errantes -finns översatt till svenska (dock inte hans prisbelönade bok)
2003Jacques-Pierre Amette, La maîtresse de Brecht (Har fått många andra litterära utmärkelser. Är inte översatt till svenska)
2004Laurent Gaudé, Le Soleil des Scorta ("Familjen Scorta" i svensk översättning 2006)
2005François Weyergans, Trois jours chez ma mère (inte översatt till svenska)
2006Jonathan Littell, Les Bienveillantes ("De välvilliga"-2008)
2007Gilles Leroy, Alabama song (inte översatt till svenska)
2008Atiq Rahimi, Syngué Sabour (Tålamodets sten, 2010)
2009Marie Ndiaye, Trois femmes puissantes (Tre starka kvinnor, 2010)
2010Michel Houellebecq, La carte et le territoire (flera av hans böcker finns översatta till svenska)
-
Det finns en del att fördjupa sig i för den som har lust. Jag funderar på att läsa några titlar själv. ("Tre starka kvinnor" har jag beställt på biblioteket).

2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Tålamodet sten är också läsvärd. En lite tunn bok med tänkvärt innehåll

Ingrid sa...

Ivana: Roligt att du tittade in hit och ännu roligare att det var via den tyska litteraturen.
-
Bokstödet: Jag har faktiskt haft Tålamodets sten liggande länge i min "ska läsa-hylla"- det är dags att ta sig an den tror jag.