söndag 21 november 2010

Ja, vad ska jag plocka ur min hög härnäst?




Jag konstaterar att det börjar ta slut på mina science-fiction-böcker (jag får nog proviantera med lite nytt snart) men det finns ju annat i högarna... kanske blir det Orhan Pamuks "Oskuldens museum" (den köpte jag för den fanns i billig pocketutgåva)- eller Wells Towers "Everything ravaged, everything burned"- och så har jag en tysk roman Ilse Aichingers "Die grössere Hoffnung"- en bok som kom ut år 1948- och innan ordet Holocaust hade fått spridning- "Die grössere Hoffnung" handlar om hopp och förtvivlan (mest det senare) i Hitlertidens Österrike. Huvudpersonen är en ung flicka som får utstå förföljelse för att hon är halvjudinna. Boken är till mycket stora delar självbiografisk. Med risk för att låta mycket tjatig... men varför i hela fridens namn har inte detta klassiska mästerverk blivit översatt till svenska?

6 kommentarer:

On Word Arts sa...

Dina tips får mig att ivrigt (nåja) skynda på tyskastudier. Håller helt med dig om förvånande oöversatt. Btw. har du läst Jeder stirbt für sich allein som jag skrev om tidigare i höst?

On Word Arts sa...

Först nu fann jag ditt inlägg om Hans Fallada.

Ingrid sa...

Yrla: Nu hittade jag ditt inlägg- och skrev en liten kommentar också- jag har boken på engelska (som du) och det är väldigt glädjande att veta att en så pass gammal bok kan bli bästsäljande i dag! Nu ska jag se till att läsa! Visst är det trist att det finns så många fina oöversatta tyska böcker...

Anonym sa...

"det börjar ta slut på mina science-fiction-böcker" - kom att tänka på en bok i mina hyllor som jag inte tror har nämnts här tidigare: "Projekt Nyaga" av Peter Nilsson. Science fiction av det filosofiska slaget. Minns inte mycket mer av den än att den är fascinerande, grep mig. Alltså jag minns känslan men inte varför.

Peter Nilsson har också skrivit den underbara boken "Hem till jorden"

On Word Arts sa...

Ja gör det. Den är oerhört läsvärd. Så här i efterhand tänker jag ofta på dess speciella stämning, och hoppas att den skall nå mången läsare.
Kanske och möjligen är den tyska litteraturen på frammarsch, eller är det önsketänkande?

Ingrid sa...

Lustigkulle:- Peter Nilsson tycker jag mycket om- hans "Hem till jorden" har jag i mina hyllor men "Projekt Nyaga"- den har jag inte läst- tack för tipset. Jag ska undersöka....

Yrla: Jag hoppas precis som du att den tyska litteraturen är på frammarsch och nu ska jag länka till ditt inlägg om Falladas bok!!