fredag 5 november 2010

Husfrid


Äntligen har jag satt igång att läsa Alison Bechdels grafiska självbiografi "Husfrid" om hennes dysfunktionella familj- med fadern i fokus. Jag kan inte skratta för det är alldeles för tragiskt. Det upphör aldrig att förvåna mig hur/att vissa barn överlever sin barndom. Den här boken har det skrivits och bloggats mycket om- och med all rätt.
-
Jag slås också av alla intressanta litterära kopplingar som Bechdel gör- till Henry James, Proust, Scott Fitzgerald och Wallace Stevens. (det finns säkert flera-jag kommer inte ihåg alla i hastigheten). Jag återkommer när jag har samlat tankarna (och läst ut- jag har ännu ett antal sidor kvar).
-
Complacencies of the peignoir, and late
Coffee and oranges in a sunny chair,
And the green freedom of a cockatoo
Upon a rug mingle to dissipate
The holy hush of ancient sacrifice.
She dreams a little, and she feels the dark
Encroachment of that old catastrophe,
As a calm darkens among water-lights.
The pungent oranges and bright, green wings
Seem things in some procession of the dead,
Winding across wide water, without sound.
The day is like wide water, without sound,
Stilled for the passing of her dreaming feet
Over the seas, to silent Palestine,
Dominion of the blood and sepulchre.
-
ur "Sunday Morning" av Wallace Stevens

6 kommentarer:

Sara BE sa...

Åh, vad kul att du gillade den! Jag tycker den är fantastisk.

Ingrid sa...

jag saknar ord.... blev så tagen av den här boken. Hon är så rak och så utlämnande- och så svårt hon har haft det. Otroligt välskrivet alltihop.

snowflake sa...

hm, varför har den stått oläst i min hylla nästan ett år, undrar jag nu...

Tack för fint inlägg.

Sara BE sa...

Ingrid - Ja, den är väldigt gripande. Skulle faktiskt vilja läsa om den.

snowflake - Det kan man verkligen undra! Läs på en gång! :)

Ingrid sa...

Snowflake: Hoppas att du börjat läsa- jag är fortfarande tagen av Bechdels berättelse. Jag klarar inte av att skriva mer om boken - än. Något av det bästa jag läst på länge!!

snowflake sa...

Okej okej, den åker upp på nattduksbordet. :-)

Kombinationen ledig dag + tungt snöfall inbjuder till att stanna hemma och läsa.