måndag 15 november 2010

Erich Kästner


För någon tid sedan skrev jag ett inlägg om Erich Kästner- jag länkar till det här. Erich Kästner var den ende författare som var personligen närvarande när nazisterna anordnade sitt stora bokbål i maj 1933.

-

Erich Kästner är en mycket intressant tysk författare och han finns dessutom översatt till svenska. En av mina första barnböcker var faktiskt hans "Djurens konferens"- jag har den nog fortfarande någonstans (fast den blev helt uppsliten).

-

"Fabian" är en av hans mest kända böcker. Den handlar om en vilsen ung man under Weimar-republikens Tyskland. Sören har skrivit mycket fint om boken här. Det är en berättelse fylld av sarkastisk humor och svärta. Det blir mycket svart till slut. "Fabian" är en klassiker som man absolut inte får missa! (Kästner har skrivit barnböcker, vuxenböcker, lyrik.....)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, intressant. Läste nyss om en av barndomens favoriter av honom, men har inte gjort någon grundlig research. Kul att hitta den här!

Ingrid sa...

Tack för länken Eva och väldigt roligt om du vill skriva några rader om dina Kästner-intryck så småningom. Jag är mycket förtjust i hans sätt att skriva och formulera sig....

JanB sa...

Starka läsupplevelser från barn- och ungdom dyker upp! Kvartetten som sprängdes, Jag minns min gröna dal, Den siste mohikanen - och Erich Kästner! Men vad hette boken? Kan det ha varit Det flygande klassrummet? Får se om det hjälper att sova på saken!

Ingrid sa...

Jan: "Jag minns min gröna dal" väcker starka nostalgikänslor hos mig också.... Erich Kästner har skrivit många barnböcker... men jag har själv bara läst Djurens konferens. Jag hoppas att en god natts sömn fick dig att minnas mera! (Så kanske du kan skriva några rader om din barndoms (och ungdoms) favoriter! Det skulle vara trevligt, tycker jag!

JanB sa...

Jag minns - biblioteket,var jag satt och läste - några boktitlar. Men inte innehåll! Hmmm. Fabian.
Jag minns gånggrifter (Falköping) och heliga skrifter! Mamma läste högt ur bibeln för oss barn. Så evangelierna kan jag minst lika bra som Philip Pullman! Jag får väl skriva något om det./Jan

Ingrid sa...

Jag tycker absolut att du ska skriva om högläsningsstunderna och dina läs/lyssnarminnen från barndomen. Philip Pullman har jag inte läst något av- känner bara igen namnet (jag har googlat på honom nu :-)Gånggrifterna i Falköping tycker jag verkar spännande!!