lördag 16 oktober 2010

Skymningsdikter....Grain av John Glenday



“Poetry, for me, is all about questions, and nothing to do with answers.” John Glenday




Jag läste om John Glenday och hans poesi någonstans (och nu har jag glömt var)-och köpte diktsamlingen "Grain" utgiven på Picador förlag 2009. The Guardian har en recension, som jag länkar till här.


-

Glendays dikter är svävande- de rör sig på ett plan mellan dröm och verklighet- nutid och dåtid- liv och död.... ljus och mörker... ett skymningsland kanske.....förtrollande är de...


The River


-


This is my formula for the fall of things:


we come to a river we always knew we'd have to cross.


It ferries the twilight down through fieldworks


-


of corn and half-blown sunflowers.


The only sounds, one lost cicada calling to itself


and the piping of a bird that will never have a name.


-


Now tell me there is a pause


where we know there should be an end:


then tell me you too imagined it this way


-


with our shadows never quite touching the river


and the river never quite touching the sea.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den - så vacker. Väcker tankar.
En för mig ny poet att leta rätt på vid nästa biblioteksbesök.

Ingrid sa...

Diktsamlingen "Grain" kan jag verkligen rekommendera- många oerhört vackra dikter där....