fredag 22 oktober 2010

Om begagnandet av elden- Lars Gustafsson

Jag vill först tacka Lennart på Den långsamma bloggen- det är nämligen han som inspirerat mig till inköpet. Lyrik lånar jag sällan (det är dessutom inte någon prioriterad genre på biblioteken- heller) - "dikterna vill jag äga". Nu har jag den i alla fall i min hand- den nätta lilla volymen på lite under 100 sidor.
-
Det är en äldre man som skriver och det märks- och det passar mig alldeles utmärkt dessutom. Gustafsson blandar friskt "sorterna"- för att uttrycka det mycket olitterärt- och jag tycker om blandningen.
-
Jag fastnar för dikten om julgranen -visst är den underfundig och vacker på en gång?
-
Bättre än ett hus i skogen
är en mycket liten skog i huset.
-
Ett kort besök med dödlig utgång.
Försiktigt. Ingen kvist
-
får brytas under foten.
Inga fåglar hörs. Och lyckan?
-
En kvarglömd
kula utav djupblått glas
funnen under lägsta grenen.
-

3 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Jag beställde den genast på biblioteket. Den fanns inne.

Lennart Erling sa...

Tacka mig inte - jag känner mig bara hedrad över att harangeras av en bokslukerska (i positiv mening!) som du. Jag önskar att jag kunde hinna (kunna) läsa i samma omfattning som du... :-)

Ingrid sa...

Mrs C: Du har allt tur du, som kan hitta ny lyrik på ditt bibliotek... här är det dåligt av den varan. Jag skulle visserligen kunna beställa via fjärrlån... men.. etc...
Lennart: Tack för dina vänliga ord( och nu tackade jag igen :-) och.. Jag läser nog lite för fort ibland men lyrik brukar jag gå varsamt fram med.