fredag 22 oktober 2010

Oktober månad

(Würzburg-norpat foto)

lider snart mot sitt slut- för mig har det varit en mycket tysk månad. Jag kommer att fortsätta att läsa tyska böcker men lite mera blandning blir det nog på länderna i fortsättningen. Ett står mig klart- det behövs mera fokus på tysk-språkig litteratur. Det finns deprimerande få översättningar till svenska.

-

Jag vill också gå igenom mina gamla "All världens berättare" för att leta rätt på glömda skatter vad gäller både författare och böcker. Mina årgångar är mestadels från 40-talet. Jag är också ständigt nyfiken på vad som finns lagrat på våra bibliotek och hur lätt (eller svårt) det är att få tillgång till den äldre litteraturen.

4 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Det är alltid väldigt intressant och berikande att läsa om dina fynd inom tysk litteratur. Dessvärre har jag dålig kunskap om just tysk litteratur men nu efter att ha läst dina inlägg har jag lärt mig lite mer. Tack så mycket och jag ser fram emot att även i fortsättningen berika mig med dina nedhopp i litteraturen.

Ingrid sa...

Bokstödet: Nu blev jag så glad- jag kommer inte att överge den tyska litteraturen för nu har jag fått upp ångan... och intresset...

Sanna sa...

Kan inte annat än att hålla med! Så många författare som jag aldrig har hört talas om förut! Tack Ingrid! Man önskar bara att man vore lite kunnig i språket också; jag är så avundsjuk på att du kan läsa dem på originalspråk... :)

Ingrid sa...

Sanna: Jag hoppas att det ska komma flera översättningar- för jag läser helst på svenska- det är trots allt ett visst motstånd med tyskan- men jo, jag är ju glad att jag lärde mig språket en gång i tiden.... jag önskar att jag hade kunnat läsa både spanska och italienska också....