måndag 18 oktober 2010

Nelly Sachs

Den ska läsas långsamt "Flykt och förvandling" av Aris Fioretos. Jag har nu hamnat på sidan 53 och det får bli dagens kvot. Den här boken är otroligt vackert illustrerad och alla illustrationerna kommenteras- kapitlen är korta och det är lätt att följa med. Föredömligt upplagt, tycker jag- för Nelly Sachs är inte någon "lätt" person- vare sig att läsa om eller att läsa av. Jag tjusas mycket av Nellys förhållande till dans och rörelse. I kapitlet "Rörelse x2" berättas om dansösen Niddy Impekoven.

Nelly Sachs skickade dikter med dansmotiv till Niddy Impekoven. Här några rader ur "Tränensarabande" (Tårsaraband): O springkälla! Stilla gråt stiger och stiger/ Och måste klamra sig fast vid sin längtan/ Själen snyftar inom kroppens gränser/ (s 49)
-
Nelly Sachs förknippade dansen med vattnets element- hon såg kroppen som "ett kärl fyllt av längtan" (Nelly Sachs hade alltid haft en önskan att bli dansös).
-

7 kommentarer:

snowflake sa...

Åh, Nelly igen. :-) Kan inte du fara till Stockholm och se den där utställningen på Judiska teatern och sen komma hem och blogga låångt om det med en massa bilder?

Ingrid sa...

Jag önskar att jag hade möjligheten.... jag hade verkligen så gärna velat se den utställningen....

snowflake sa...

Samma här, men jag kommer inte att kunna. :-(

snowflake sa...

Jag såg näst senaste Babel nyss, och där var Fiorentes intevjuad. Det var ett långt reportage om Sachs, och som bonus var det sen en diskussion om exilförfattare, där Mehmed Uzun nämndes. Det var han som startade hela mitt Sachs-intresse http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/06/26/langtar-haftigt-efter-nelly-sachs/ och du köpte hans bok också, om du minns?
Kanske du redan sett Babel, men annars tror jag att du skulle tycka om det.

Ingrid sa...

Snowflake- det var allt lustigt- för bara en liten stund sedan plockade jag fram Uzuns bok... tänkte ta mig en ny titt i den! Jag minns mycket väl ditt inlägg om hans bok- och det inspirerade mit till eget köp! Jag ska försöka se Babel (jag missar ibland men det finns väl på webb-TV).

snowflake sa...

Sammanträffande! Den var mycket fascinerande, Själens regnbåge.

Babel finns på SVT Play. Det börjar med några ord om "alla pratar om Nelly Sachs" och då tänkte jag: "Ingrid och jag". Hybris. ;-)

Ingrid sa...

Alla pratar om Nelly Sachs... :-) men visst.... och vi får fortsätta prata om henne, tycker jag!