onsdag 27 oktober 2010

Mera om Grazia Deledda


Hon är från Sardinien och inte som jag påstod i går (Sicilien- men det skyller jag på Helmer Lång- han har angett fel ö i sin bok (och jag kunde givetvis ha kollat en gång till men jag litade på uppgiften- jag tror att Helmer Lång (han också) haft ett horn i sidan till Deledda....). Nog om detta. Jag har underhållit mig med att kolla hur "populär" hon kan tänkas vara i dag. På svenska finns hon bara i gamla översättningar men om man vill läsa henne på engelska finns det en hel del att välja på. Så någon efterfrågan måste det väl finnas.... På originalspråket lär det inte vara några problem att hitta hennes böcker.

-

Bodil Zalesky har skrivit lite om henne på sin blogg- jag länkar här. Deledda nämns också i ett nummer av tidskriften Vagabond- men det står inte så mycket -mest bara att "hon inte är någon kioskvältare" (det hade jag inte trott heller).

-

Jag lär få vänta ett tag innan min beställning kan resultera i bokavhämtning. Jag orsakar säkert en massa springade i magasinen över hela Sverige med mina "underliga" böcker.... (Två gamla "Vicki Baum är också på gång.... )






2 kommentarer:

Anonym sa...

Hon verkar vara en sardisk Lagerlöf. Frestande bra. Man får väl försöka hålla henne i minnet.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Du är alldeles mitt i prick- och jag läste alldeles nyss att Selma Lagerlöf var mycket förtjust i Deledda!