tisdag 19 oktober 2010

Liv under hot

(fotot från Wikipedia)
Liv under hot
Så titulerade Nelly Sachs sina nedskrivna upplevelser under de tre sista åren i Berlin (innan hon kunde utvandra till Sverige med hjälp av Selma Lagerlöf)-

-

"Tid under diktat. Vem dikterar? Alla! Utom de som ligger på rygg likt skalbaggen före döden. En hand tar ifrån mig tiden som jag ville tillbringa med dig. Den tar ifrån mig denna fröpåse ur vilken blå blommor skulle spira utan en skymt av violett , som redan påminner om undergång"

-

"Liv under hot! Himlen speglad i det blankputsade bältesspännet hos en som fått sin myndighet av tiden?"


(sid 98 Flykt och förvandling, Aris Fioretos).

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

hoppas ingen annan upplever det mer

Ingrid sa...

Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att leva så ofri. Att tvingas till tystnad... att vara rädd.. konstant.