söndag 17 oktober 2010

Längtansbok....

Som jag har längtat efter Aris Fioretos "Flykt och förvandling"- boken om Nelly Sachs utgiven på Ersatz förlag. En bildbiografi....över 300 sidor i stort format. Säger jag att det är som en "scrapbook" så banaliserar jag - men det är så vackert sammansatt... en njutning för ögat är det att öppna den här boken och sakta bläddra igenom innan läsningen sätter igång på allvar. Det är dock texten som är det viktiga- och sidorna är fyllda av text- så bilderna (hur vackra de än är) spelar inte huvudrollen. Jag kommer att läsa lite då och då för att boken ska vara länge, länge..
-
"Nevermore är flyktingens hemliga bokmärke"(sid 35).

3 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

smutta på böcker långsamt kan vara skönt

Hermia Says sa...

Åh det lovar gott! Ser fram emot den längre fram - för min del mest tack vare Fioretos för Sachs är jag nästan pinsamt lite bekant med.

Ingrid sa...

Hannele: Vissa böcker måste bara läsas långsamt...
Hermia: Nelly Sachs har fått en välförtjänt renässans- Jag är gammal :-) så därför kommer jag ihåg henne från 60-talet...