söndag 10 oktober 2010

En sanatorievisa (från Skörping)

Jag hittade en vistext - här några valda delar.
-
En sanatorievise

En Dag derhjemme fik jeg Brev
hvor stod skrevet den besked
at jeg mod Nord skulde drage en Tur
jeg skulde nemlig holde kur
-
Toget holder ved Skørping By,
Den har fået et vældigt Ry
Kurhotellet ligger der
Taarnet man fra Toget ser
----
I Sengen man nu ligger snart
hun kommer i en fart
Temperaturen maales skal
er den høj saa er den gal
-----
Inden Søvnen tager fat
mange Taarer har vi grædt
alle Tanker stunder der
mon vi bliver raske her
-
Klokken syv vi vasket bliver
ogsaa maa vi arme Piger
ud paa Gangen vi o Skræk
der er Sus og Gennemtræk
---

Sanatoriet i Skörping öppnade sina portar år 1904 och stängde dem omkring år 1950- då hade tuberkulosen så gott som utrotats i Danmark. TBC tog både min mormors och min morfars liv. De dog 33 respektive 35 år gamla - i en sjukdom som var ett av den tidens största gissel.

2 kommentarer:

Søren sa...

Hvem har skrevet viseteksten? Ved du det?

Ingrid sa...

Sören: jag vet det inte, tyvärr. Jag hittade vistexten på en site för släktforskning och damen som lade upp den hade inte information om författaren.