torsdag 14 oktober 2010

Det nya biblioteket

(foto från Wikipedia)

Det nyaste biblioteket i kommunen ligger i Höllviken- och det är en ganska originell skapelse. Själv gillar jag den runda formen och det är ljust och luftigt inuti. Magasinet är helt öppet (men det finns inte så mycket i det)- om ett tag kommer "mitt eget" bibliotek att tvingas stänga tillfälligt - det ska utvidgas och det blir ganska omfattande ombyggnationer. Jag vet inte om vi får någon tillfällig lösning eller om det blir till att bege sig till det runda tornet på bilden- lite långt bort förstås om man inte har bil.
-
Några politiker har förstått vikten av att ha bibliotek som har öppet när folk har tid att gå dit- det har varit mycket skriverier om att ha t ex söndagsöppet. Tyvärr vill betonghäckarna som bestämmer här i kommunen inte lyssna på det örat. Vi får väl se hur det blir- om droppen ska urholka stenen..... visst är det ganska meningslöst att bygga så fina bibliotek och att sedan dra ner på öppettiderna.....

2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Ibland kan man tycka att politikerna dra in på onödiga saker, för visst är det viktigt att ha ett bibliotek som är öppet när de flesta kan utnyttja det. Byggnaden ser i alla fall väldigt fin ut. Hur ser det ut inuti?

Ingrid sa...

I min kommun får kulturen ofta stryka på foten. Det nya fina biblioteket hade knappt invigts förrän samtliga (fyra) bibliotek fick order att dra ner på öppettiderna- ibland upp till nära 15 timmar per vecka. Höllvikens bibliotek är fyllt av rymd och ljus (vid tillfälle ska jag ta några blider) - det är behagligt att vistas i.