onsdag 29 september 2010

Sisådärja! En Vicki Baum på väg...

Nu är jag nyfiken på den här damen- Vicki Baum, alltså. Född i Wien år 1888 och död i Hollywood år 1960. Utbildad harpist. Bosatte sig i Tyskland, som hon lämnade redan år 1932 (Vicki Baum var judinna). Vicki Baum skrev bästsäljare och flera av hennes böcker filmatiserades. Nu har jag "fjärrbeställt" den bok hon slog igenom med- "Hotell i Berlin". Vicki Baum var mycket populär på sin tid och jag vill gärna bilda mig en egen uppfattning om hennes författarskap. Bokmässan år 2011 ska ju gå i det "tyskspråkigas tecken"- då kanske Vicki Baum kan få en liten plats även om hon inte varit nobelpriskandidat.
-
"Grand Hotel. Always the same. People come, people go. Nothing ever happens".
-
Flera av Vicki Baums böcker finns översatta till svenska men de går nog bara att få tag på antikvariskt eller via biblioteken.

3 kommentarer:

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Jag läste Människor på hotell i början av året. Läsvärd!

snowflake sa...

Eller i sommarstugor. :-)
http://snowflakesinrain.wordpress.com/2010/08/01/vad-jag-inte-visste-att-jag-skulle-lasa/

Ingrid sa...

Ann-Sofie: Det låter lovande!
Snowflakde: jag kan gott tänka mig att just Vicki Baum finns represnterad i sommarstugor...