lördag 4 september 2010

ord som stalaktiter


Clarice Lispector har jag ännu inte läst något av men hennes biografi har jag (inte heller läst... för jag ville vänta med den tills jag åtminstone tagit mig tid med någon av hennes romaner. I min hylla har jag länge haft "Stjärnans ögonblick" (som ingår i Lyrans jordenruntresa för övrigt- en resa som jag inte följt med på i år, tyvärr.)

-

"Stjärnans ögonblick" har bara lite över 100 sidor- men jag upptäcker ganska snabbt att här går det inte att hasta på... nu tar jag lite i taget. Språket är så vackert....


"...och jag vet att varje dag är en dag man stjäl från döden."

-

"Orden är ljud överförda från skuggor som osymmetriskt korsar varandra, stalaktiter, spetsar, förvandlad orgelmusik."

-

Stalaktiter.... förvandlad orgelmusik.... Ja, jag är fast... ohjälpligt fast.

Inga kommentarer: