tisdag 7 september 2010

Mina dunderklumpar....


Jo, det kan man kalla dem för- Erik Lindorms "bokfilmsböcker"- de är jättestora och enormt svårplacerade (och tunga som bly....). Jag älskar de här böckerna och jag släpar fram dem med jämna mellanrum- första boken börjar år 1810... Det känns väldigt speciellt att läsa nyheter från den tiden.... "Ny svensk historia" Carl XIV Johan-Carl XV och deras tid 1810-1872" är rubriken på första bandet. (Tryckt i Stockholm år 1942 och utgivet på Wahlström och Widstrands förlag).
-
År 1810 var Carl den XIII fortfarande kung i Sverige- men den första stora nyheten är "Fransk grenadiär svensk kron-prins" - det blir mycket om Bernadotte det året.... på den litterära scenen nämns phosphoristerne eller nyromantikerne med Per Daniel Amadeus Atterbom och Fredrik Wilhelm Palmblad.
-
Husbehofsbränningen uppmuntras... "Bränvins-Bränning må utöfvas alla tider af året, utan inskränkning eller undantag, och med hvad Redskap som hellst."
-
Jag tycker att de här böckerna är mera spännande än vilken deckare som helst.....

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

låter som en skatt

Ingrid sa...

Hannele: Jag tröttnar aldrig på de här stora böckena... (fast man kan inte läsa dem i sängen :-)