onsdag 15 september 2010

En ö i havet

(Fotot från Wikipedia)
-
Jag fick ett så fint boktips av Vixxtoria om Annika Thors "Steffi-serie". Jag läste ut Annika Thors bok om 1968 för några dagar sedan (Nu, imorgon!) och nu har jag slukat En ö i havet och Näckrosdammen- två ungdomsböcker som handlar om de judiska flyktingflickorna Steffi och Nelly som kommer till Göteborgs skärgård precis innan andra världskriget bryter ut. De här två böckerna koncentrerar sig på Steffi- som är 13 år när historien börjar.
-
Hennes utsatthet, hennes känslighet men också hennes enorma integritet och vilja att komma någonstans skildras så fint av Annika Thor. Åh, så bra dessa böcker är. Jag vet att jag hade älskat dem som tonåring (och jag tycker ju om dem nu också men just den där "unga" läsupplevelsen är speciell och den kan man aldrig få tillbaka).
-
Jag kan riktigt känna och uppleva miljöerna i Göteborg... 40-talets Göteborg... det är så realistiskt beskrivet- spårvagnarna, barnrikehusen i Sandarna, flickläroverket....
-
Det är en stor konst att skriva så här levande. Jag har två böcker kvar i serien... de ser jag fram emot. Tack än en gång Vixxtoria för tipset!

7 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

jag tror dom har visat böckerna på tv, jag såg

Anonym sa...

De är verkligen helt underbara, jag minns att jag sträckläste dem också. Helt fantastiska

Ingrid sa...

Hannele: Jag missade Tv-serien- jag är säker på att den var väldigt fin....
Ida: Jag har läst färdigt idag på morgonen- omöjligt att släppa... verkligen fantastiska böcker!

Vixxtoria sa...

Men åh vad roligt att du gillade. (Det finns alltid en viss tillfredsställelse i att ge boktips som hamnar mitt i prick :-) ).

Jag tyckte tv-serien var helt okej, men kanske trogen böckerna på ett så där "tråkigt" sätt, då i och för sig ingen kan klaga på att man ändrar historien, men å andra sidan så blir det inte riktigt en magi heller.

Serien finns att köpa på dvd, t ex här:

http://cdon.se/search?q=en+ö+i+havet&category=1769

Ingrid sa...

Vixxtoria- du tipsade verkligen mitt i prick. Jag har läst ut alla böckerna i serien nu- är helt hänförd. Nu ska jag kolla lite vad som står om serien! Tack ska du ha än en gång.

Vixxtoria sa...

Visst har du gråtit lite också?! :-)

Härligt att det blev så perfekt tips!

Ingrid sa...

Vixxtoria... jo man blir väldigt rörd...och upprörd- ett alldeles perfekt boktips var det och jag kommer att försöka få tag på TV-serien också.