onsdag 22 september 2010

Akiko Yosano



Ytterligare en liten bok i Ellerströms lilla serie (nr 42) köpte jag. Idag har jag läst "Trassligt hår" av Akiko Yosano- och stort tack till On Word Arts som tipsade om denna japanska lyriker.

-

Akiko Yosano föddes 1878 och debuterade vid 23 års ålder med "Midaregami" (Trassligt hår). Boken ansågs väldigt utmanande på sin tid. Akiko var gift med en annan poet Tekkan Yosano- de fick elva barn tillsammans och ändå hann Akiko med att ge ut mer än 20 diktsamlingar!

-

"Trassligt hår" består av tanka-dikter- en tanka-dikt har fem rader med 5-7-5-7-7 stavelser i var rad.

-
Jag gick ut i kvällen
och såg förlorad i drömmar
pionen
o, en fjäril
kom dit för att sova.

-
Han lade armen
om min nacke, viskande
i blåregnets morgon.
Hjälplös var den flickan
inför den älskades resa.
-
De är så fina de här små böckerna i lilla serien... de är behändiga och passar bra att ta med på en resa eller över huvud taget när man behöver styrka sig med något vackert. Ellerströms har också en enhörningsserie... ja ,gå in och kika på hemsidan- där finns mycket att glädjas åt!

6 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

jag har varit svag för allt japanskt

Ingrid sa...

Jag också... jag skulle väldigt gärna vilja se Japan med egna ögon...

Hanneles bokparadis sa...

(jag är så avundsjuk på maken
som fick åka till Japan för jobbet :)

Ingrid sa...

Det förstår jag!!

snowflake sa...

Kanske var det tur för lyriken att hon fick så många barn? Det blev nödvändigt att skriva kort. ;-)

Åk till Japan Ingrid! Det skulle du inte ångra.

Ingrid sa...

Snowflake: Det kan nog ligga något i det du säger :-) (fniss). Japan... ja det är en dröm... jag hoppas att den kan bli uppfylld. Det är något med det landet som verkligen lockar.....