måndag 23 augusti 2010

Nyfiken på....

Antonio Tabucchi (Wikipedia)

I DN:s "Boklördag" fanns mycket att läsa- till min stora glädje ser jag att det kommer ut en hel del "från Italien"i höst. Antonio Tabucchis novellsamling "Beato Angelicos flygande varelser" är jag mycket nyfiken på och även flera hittills oöversatta böcker av Pasolini, Magris och Calvino kan vi se fram emot.

-

Jonathan Franzen har kommit ut med en ny roman "Freedom"- den är jag också mycket intresserad av.

-

Däremot blir jag mycket oroad när jag läser Per Wästbergs rader om svensk kulturpolitik - 'nedskärningar på litteraturområdet, allt mindre satsas på översättningar till och från svenska'. "Alla andra länder i norra Europa satsar mer än Sverige" (på översättningar). Skrämmande och beklämmande- det känns inte bra alls.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

avslutane igår en fin finsk bok
"Midsommar på italienska"

Ingrid sa...

Hannele- finns den boken månne översatt? Nu blev jag intresserad.