fredag 20 augusti 2010

Ett hem för själen


Vacker är den- boken om Ellen Keys strand. Jag har den bara till låns i ett par veckor. Tyvärr har jag aldrig haft vägarna förbi detta själfulla hus.... det måste ha en alldeles unik atmosfär, föreställer jag mig.
-
Jag citerar från boken:
-
"Människan behöver tystnaden för att få ro och vila. Ellen Key talade om ensamhetens rus och ensamhetens sakrament.
".... ensamheten är en gudinna hvars heliga lund man nalkas, icke med högröstade anspråk utan med blyga böner, och från hvilken man återvänder med goda gåfvor endast om man inför hennes allvarliga ögon lärt känna andaktens hemlighet, den att 'stilla sitt hjärta' ".
-
Ellen Key tyckte att människan måste utveckla sin individualitet- dock inte på bekostnad av andra. "Vi mottaga inga andra intryck för livet än dem vi själva utifrån möta".
-
Här är länken till Ellen Key-sällskapet.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Ellen Key är intressant, den boken har jag och jag ska besöka stället..

agnes i Lund sa...

Väldigt fin bok att läsa parallellt med Anneli Jordahls Jag skulle vara din hund. . .

Ingrid sa...

Hannele- det är verkligen en fin bok- hittar jag den någonstans så slår jag till....
Agnes: Jag har sett att Anneli Jordahls bok nu finns i pocket så tänker skaffa den.

Hannele på Hisingen sa...

biblioteket har

Ingrid sa...

Jag får väl ta mig en tur ner till biblioteket också så småningom...