måndag 2 augusti 2010

en liten läshög

Det har blivit ganska många biografier... (men jag har ju uppnått den åldern :-) - Richard Yates läser jag om i långsamt takt- en orolig ande och beroende av både nikotin och alkhol i stora mängder- han brände verkligen sitt ljus i båda ändar- men så otroligt färgstark- jag tycker det är synd att han inte fick den uppmärksamhet han förtjänade i sin livstid.
-
William Maxwell är en ny bekantskap för mig- han skriver lågmält och med stor psykologisk insikt- ännu en författare som inte uppmärksammats tillräckligt.
-
Elizabeth Taylor- ja, hon har inte tjänat något på att ha just det namnet- men nu verkar hennes böcker komma ut i nya utgåvor- även om de "bara" finns att tillgå på engelska.
-
The Tortoise and the Hare av Elizabeth Jenkins är en mycket välskriven och synnerligen spännande bok (om man tycker om psykologiska dramer)- jag fick lägga band på mig själv i går kväll annars hade jag läst hela natten lång och tanten är gammal och måste upp tidigt...
-
The Little Girl and the Cigarette är skriven av en fransk författare (Benoît Duteurtre) "unmasks the fundamental stupidity of our modern world" (det kommer jag absolut att gilla!)- Fru E har varit i Paris och så tipsade hon om boken. Jag ska snart börja läsa!

4 kommentarer:

Bai sa...

Den Yates-biografien vil eg også lese. Eg må bare lese litt meir av Yates først. Eg liker best å lese biografiar når eg kjenner forfatterskapet.

Ingrid sa...

Jag håller absolut med dig- det känns avgjort bättre att läsa biografierna sist... eller i alla fall när man läst lite flera böcker av författaren i fråga.

Søren sa...

Oh, er man "oppe i årene", når man læser biografier???

Jeg har altid elsket den genre, så måske er jeg fra fødslen "gammel" af sind ;-)

Ingrid sa...

Sören: Det verkar som om biografier inte älskas så mycket av personer under 40.... (vilket är synd, men det kan kanske ha något att göra med det där med att kunna se tillbaka lite själv- ja, inte vet jag :-)