söndag 8 augusti 2010

Amelie Posse

Jag är i full färd med att läsa Eva Strömberg Krantz biografi om Amelie Posse- det är en ganska diger lunta så det kommer att ta ett tag- men... vilken intressant kvinna och framför allt vilket intressant livsöde. Så kom jag på att "har jag inte sett Amelie Posses namn någonstans här i huset"?- och jodå- jag har hittat en del av hennes självbiografi- "Kring kunskapens träd" som handlar om ungdomsåren i Lund (framför allt)- med teckningar och bokomslag av sonen Jan Brázda- utgiven år 1946 på förlaget Natur och Kultur.

"Här är den nu- den halvt om halvt utlovade fortsättningen på "I begynnelsen var ljuset"! Den bokens kända och okända läsare har ofta ansatt mig för att få veta hur det sedan gick för den lilla Maryhills-flickan och hennes familj."---- "Efter dessa tvenne volymers avslutande är jag nämligen nu beredd att åtminstone tills vidare lämna mitt gamla fosterland där jag under dessa prövande år på nytt slagit rötter, för att åter begiva mig ut till det som en gång var mitt hem- i mina tjeckiska söners land. Den äldste av dem deltog under fem år som flygare i kriget- både han och hans far väntar nu på mig därnere. Med säkerhet väntar mig också en hel del nya uppgifter i det landet- det som under främmande våldsherradöme rivits neder, håller nu på att åter byggas upp....
Odensviholm den 7 maj 1946 Amelie Posse

Inga kommentarer: