tisdag 13 juli 2010

Virago och Persephone




är namnen på två engelska förlag som ger ut böcker skrivna av kvinnliga författare. Virago har funnits med ett bra tag och förr hade deras böcker det där karakteristiska gröna omslaget. Nu har en modernisering skett (och inte alls en oäven sådan, tycker jag).






Persephone förlag har som sin hjärtesak att publicera lite mera bortglömd litteratur (också mestadels av kvinnliga författare)"Persephone Books reprints neglected classics by mostly women writers. Each one in our collection of 88 books is intelligent, thought-provoking and beautifully written."



Omslagen är ofta hisnande vackra....
-
Jag har via bloggen Glory Box hittat en väldigt fin bokblogg med fokus just på Virago-böckerna "Verity's Virago Adventure". Rekommenderas varmt!
-
Själv fördjupar mig just nu i en Virago Modern Classic av Elizabeth Taylor (nej, inte skådespelerskan- författarinnan med samma namn). "Angel" heter boken som kom ut 1957. Väldigt välskrivet förord finns- av Hilary Mantel. (Jo, jag tjyvläste förordet först....).
-
Idag är det typisk värmeåskvädersdag trots det ska jag våga mig på att söka efter virago-nyheter....

6 kommentarer:

snowflake sa...

Ljuvligt, ljuvligt! Jag sitter här med tre, fyra Viragoböcker i detta nu. :-)

verity sa...

Thank you for the link to my blog!

On Word Arts sa...

Tack för goda tips!

Ingrid sa...

Snowflake: Du är i verkligt gott sällskap!
Verity: You are most welcome, Verity. I am very envious of your big box filled with lovely old "goodies" from Virago....
On Word Arts: Hoppas att du hittar någotläsvärt som du kan njuta av i sommarvärmen!

Sara BE sa...

Kul att kunna bidra! :)

Tycker att de nya omslagen är superfina (läste nyligen The Group med nytt Virago-omslag) men jag ändå svag för de gamla omslagen. Nostalgi.

Ingrid sa...

Jag tycker om nästan alla Viragos omslag- men de gamla gröna är det absolut något visst med... jag önskar att jag hade en hel stor låda fylld med sådana gamla skatter (som jag förstår att Verity nu har fått!)