lördag 3 juli 2010

Tribute to Beryl Bainbridge



I dagens tidning läser jag att Beryl Bainbridge har gått bort. Jag minns mest hennes "The Bottle Factory Outing"- från 1974. Boken handlar om två kvinnor (Freda och Brenda) som delar en "bedsitter" (dessa gräsliga- ofta mörka och otrevliga "halv-lägenheter" som man vanligen inte kan "swing a cat" i. (Jodå, jag har tillräckligt med egen erfarenhet av dem- så det räcker och blir över). Beryl Bainbridge skrev med mycken svärta- och "The Bottle Factory Outing" slutar heller inte lyckligt.

-

Jag läser också att Beryl Bainbridge precis kommit ut med en ny bok- den första på länge- "The Girl in the Polka-dot Dress"- den har jag sett till att beställa på biblioteket- och nu hoppas jag givetvis att det blir nytryck och kanske också nyöversättningar av hennes verk. Det är denna författarinna sannerligen värd.

5 kommentarer:

snowflake sa...

Denna författare har jag helt missat, men av dina ord låter det som att jag kanske skulle gilla henne. Tror du det?

Ingrid sa...

Jag tror att du skulle gilla hennes "Bottle Factory Outing"- den kommer jag ihåg och minns att jag själv gillade väldigt.

snowflake sa...

Igår kväll var jag iväg och köpte Utflykten med vinfabriken. Med ett väldigt fult omslag, men för 23 kronor så må det vara hänt.

Ingrid sa...

För 23 kronor kan man nog stå ut med ett fult omslag :-)! Det var ett fynd, tycker jag. Det är inte så lätt att hitta de något äldre böckerna av Bainbridge, verkar det som. (Jag misstänker dock att det kommer nyutgåvor snart...).

snowflake sa...

Kanske det kommer nyutgåvor på engelska, men jag tvivlar på att det kommer nya översättningar. Med risk för att låta som en knarrig grammofonskiva så var det nog bättre förr. Jag förundras över att såna som hon och även Jean Rhys fanns översatta i mängder... det känns som att det kommer så få översättningar nuförtiden.