måndag 12 juli 2010

Tema-trio Frankrike



På bilden stormningen av Bastiljen den 14 juli år 1789

-

Lyrans tematrio: Frankrike. Tre franska författare....Jag väljer tre böcker som betytt extra mycket för mig.

-

1. Georges Simenon och hans "Maigret et le clochard". Simenon skriver deckare som är tidlösa och just den här, om "clocharden" blev den allra första bok som jag läste på franska- det syns också på mitt sönderlästa, tummade och tyvärr nedklottrade exemplar (men någon gång ska jag investera i en ny bok...). En fin pusseldeckare som man kan läsa om och om igen.

-

2. En av förra årets absolut största läsupplevelser för mig var "Kyndelälskaren" av Pierre Magnan. (L'amant du poivre d'âne). En så fin barndomsskildring har jag sällan upplevt- underbar... jag har skrivit om boken här.

-

3. Le Roy Ladurie skrev om "Montaillou- en fransk by 1294-1324" och jag blev så gripen att jag rände iväg och skaffade mig en tatuering i form av tecknet för fisken (som också är katarernas symbol)... katarernas historia är sorglig men viktig att känna till (tycker jag). De vägrade att rätta in sig i ledet (och fick så klart betala priset för det).

-


Inga kommentarer: