torsdag 8 juli 2010

Sydafrika- några boktips från dagens tidning

I dagens tidning fanns också ett tips på tre sydafrikanska författare. Samtliga helt okända för mig och som jag förstår är heller ingen av dem översatt till svenska ännu (men det kommer väl??)
-
Marlene van Niekerk skriver om en dysfunktionell boerfamilj i sin roman "Triomf" från 1994. Den boken väcker mitt intresse- Tor Billgren i Sydsvenskan beskriver den på följande sätt " Som läsare kasatas man mellan underbar situationskomik och brutala våldtäkter, mellan rörande ömhet och sjuk sadism."
-
Rian Malan- berättar om sitt Syd-Afrika (under 80-talet främst.) "My Traitor's Heart" heter boken.
-
Kgebetli Moele- en ung författare som debuterade med "Room 207"
-
Tyvärr har jag inte lyckats länka direkt till Sydsvenskans kultursida från idag- artikeln heter i vilket fall som helst "Sydliga pennspetsar" och är skriven av Tor Billgren.

2 kommentarer:

Den besatta sa...

Vad bra med lite fler tips om afrikansk litteratur! Har tänkt läsa så många författare som möjligt inför Bokmässan. Tack för tipset om Karavans temanummer om Indien också! Jag tecknade genast en prenumeration och drömmer nu om mer tid att läsa...

Ingrid sa...

Karavan är en tidskrift utöver det vanliga- jag hoppas att du får stor glädje av din prenumeration. Precis som du försöker jag att läsa så mycket afrikansk litteratur jag hinner med. Jag beställde faktiskt "Triomf" av van Niekerk från Amazon i dag. Den verkade inte helt lätt att få tag på här. (Den finns nog att få som fjärrlån förstås- men jag har inte tålamod att vänta... som vanligt...)