måndag 12 juli 2010

Några ord om Famous Last Words av Timothy Findley

På fotot: (som är taget från Wikipedia) Wallis Simpson "The Duchess of Windsor" 1896-1986.
-
Damen i fråga spelar en stor roll i Timothy Findleys fängslande historia om en svunnen tid... Jo, jag har läst ut mitt "utgallringsfynd"- för fynd tycker jag att man kan kalla det. Findley skriver med flyt och boken kan klassificeras som mordgåta, historisk roman, absurditet och/eller helt enkelt som en väldigt välskriven skröna.
-
Förutom Wallis Simpson får vi träffa hennes make den abdikerade kungen Edward, von Ribbentrop, Rudolf Hess, Charles Lindbergh, Ezra Pound... och en hel rad andra verkliga personer och fiktiva gestalter. Tiden rör sig mellan sent trettiotal och fram till andra världskrigets slut. Huvudpersonen är Hugh Selwyn Mauberley (författare)- och i bokens inledning (år 1945) på flykt undan de framryckande Amerikanska trupperna- med sig har han en massa anteckningsböcker med mycket komprometterande innehåll (för både nazisterna/fascisterna och de allierade). Han tar sin tillflykt till ett hotell i Österrikiska alperna- där ristar han mödosamt in sina noteringar(som blir ett testamente) på väggarna i sitt rum. (och ja, Daniels bok är också en viktig del av historien... Belsassars gästabud.... . Mauberley mördas och Amerikanerna kommer ... genom deras ögon får vi följa Mauberleys och andras förehavanden.
-
Verkligt spännande läsning. Jag hade svårt att släppa den här boken när jag väl tagit mig igenom de första femtio sidorna (som gick en aning långsamt)
-
In the nightmare of the dark
All the dogs of Europe bark,
And the living nations wait,
Each sequestered in its hate;
-
Intellectual disgrace
Stares from every human face,
And the seas of pity lie
Locked and frozen in each eye. (Wystan Hugh Auden) från sid.157
-
"After the lamentation: praise. Over the rubble: shrines. After the stench of death; the sweetness of flowers. After the noise:the diminishing echo. Then all the shops will open and the first gold coins go down. "One dozen postal cards of war memorials, please. The coloured one, if possible." And all the figures cut in stone. A war is just a place where we have been in exile from our better dreams." (s.176)
-
Jag är definitivt intresserad av att läsa flera böcker av Findley.

3 kommentarer:

violen sa...

Ja Nattåget....åker tillbaka till bibblan i morgon.....tiden gick ut för den strax och omlån var inte möjligt så jag tänkte akutläsa de men just nu har jag så mycket annat som känns roligare intressantare och mer givande......

Ha det bra i sommaren!!!!

snowflake sa...

Men kära nån, jag tror jag måste sluta läsa här ett tag, allt låter så lockande! Engelskt 30-tal är min grej just nu, så den här passar så fint in.
Kan du inte läsa tråkigt afrikanskt och indiskt igen? ;-)

Ingrid sa...

Violen: Man ska läsa det man tycker om och är intresserad av- ingen mening att tortera sig om man inte måste... och ha det själv så bra- i hettan (här just nu 31 grader).
Snowflake... men... gillar du inte afrikanskt/indiskt :-)? Fast jag kan instämma helt vad gäller engelskt 30-tal... och lägga till lite 50-tal också. Har just läst ut en roman av Muriel Spark. Hon är lite speciell den damen dock... men jag tycker om..