tisdag 6 juli 2010

Mina filmkvällar med Douglas Sirk.....

Snowflake skrev så lockande om Douglas-Sirk-boxen och jag tryckte på några knappar och så kom DVD:erna i min brevlåda för några dagar sedan. Femtiotalsnostalgi... och dessutom väldigt fina filmer... Jag vill också länka till Glory Box (här finns det filmtips!).
-
Jag sitter i min soffa och minns de vackra biografsalongerna i Malmö- Palladium framför allt- tänk... vilken miljö- vilken känsla att slå sig ner i plyschsätena och se de stora draperierna dras åt sidan.... Mitt emot Palladium (på Södergatan) låg Scania- kanske inte lika vackert inredd men stor och på något sätt högtidlig den också- vid Stortorget- bara ett stenkast bort fanns Alcazar (fast där gick mest barnförbjudna filmer vill jag minnas , så jag har inte så starka intryck från just den salongen). Lilla "Kaninen" låg på Södra Förstadsgatan nära Triangeln (den blev sedan omdöpt till "Aveny"- men visst var "Kaninen" ett mycket trevligare namn- där såg jag "Rasmus på luffen" :-)). En annan mycket liten biograf var Piccadilly vid Gustav Adolfs torg (den bytte också namn med tiden till "Smultronstället").
-
Douglas Sirks filmer platsar definitivt på Palladium- det var det jag ville ha sagt- jag associerar bara dit när jag ser dessa härliga gamla 50-talsskapelser.....
-
I kväll blir det film nummer fyra i boxen- "Written on the Wind".

6 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Femtiotalsnostalgi är härligt :)

snowflake sa...

Och nu finns det bara SF, alla salonger i ett. *suckar*

Mycket vacker affisch du hittat, den skulle jag kunna ha på väggen.

Ingrid sa...

Femtiotalet måste ha varit biografernas höjdpunkt.... och ja... jag har inte varit på bio på år och dag. (Senast var nog i USA och där är det vare sig mysigt eller direkt vackert att se på film- tycker i alla fall jag.)

Sara BE sa...

Tack för länken! :) Fin blogg!

Ingrid sa...

Sara- tack själv för en väldigt fin och mycket inspirerande blogg. Film noir-boxen ska jag nog titta lite närmare på....

Sara BE sa...

Vad kul! :) Det tycker jag att du ska göra!