tisdag 20 juli 2010

Jag läser "Triomf" av Marlene van Niekerk


Det är otäck läsning- men van Niekerk skriver så förbaskat bra och spännande att jag inte kan släppa boken och eftersom jag håller en 600-sidorsroman i händerna vill det inte säga lite för att vara mig..... Jag får associationer till "Deliverance" (Den sista färden- heter den väl på svenska) -fast utan kanotfärden. I "Triomf" skildras en del av den syd-afrikanska befolkningen som man helst inte talar högt om. Läs här vad Tor Billgren skriver om filmen/boken (jo, det finns en filmatisering också) på sin intressanta blogg!
-
Boken finns översatt till danska men inte till svenska- och jag tycker verkligen att det är synd att denna välskrivna berättelse inte har uppmärksammats mera här i Sverige- jag hade ingen aning om boken själv förrän jag läste en artikel om den i Sydsvenskan för två veckor sedan.

Inga kommentarer: