fredag 23 juli 2010

Från min fars bokhylla


Jag skulle givetvis ha lagt upp en bild på boken jag tänker skriva om- men jag tyckte att den här dörren var så vacker... den gick vi förbi i morse- husdjuret och jag.
-
Så till saken- min far band in böcker. Det var en av många hobbies han ägnade sig åt på äldre dar. Han valde med omsorg ut de "klenoder" som han tyckte förtjänade ett längre liv i hyllorna. En av dessa håller jag nu i min hand- det är en bok från 1939- "Horisonter" av Anders Österling. Det är en samling essäer- och väldigt trevliga är de. Här skriver Österling både om Falsterbo och om Stockholm, lite om "Att äga böcker" också... här finns mycket att fundera över och underhållas av.
-
"Jag har en trädgård i Falsterbo, ungefär 3000 kvm, alltså någonting mittemellan torpgummans och furst Pücklers mått. ----
- Medan jag skriver detta, har blåsten svept genom trädgården och ruskat om bland rosorna. Luftens kyliga skärpa bebådar höst, de första vråkarna ha visat sig, och småfåglarna hålla sig undan. Tecknen återkomma, kretsloppet fullbordas. Det är tid att vandra ut på heden för att möta det sista blomsterstycket, som nu står i sitt flor - ljung så långt ögat når, tuva vid tuva, en vidd av ljust och mörkt lila med sepiabruna inslag av den redan vissnade klockljungen. Regnet glittrar i spindelvävarna, molnskuggorna komma och gå, kretaturen råma vemodigt på långt avstånd. Det är ett lugnt hållbart landskap, alldeles osentimentalt i sin skönhet, och jag medger till slut villigt, att ingen odlad trädgård kan tåla jämförelsen. (skrivet år 1936). (Essän heter "Om en trädgård")

4 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Härligt att kunna binda böcker. Min far fick aldrig gå i skolan, hans dröm var att ha mycket böcker hemma, han tyckte vi barn skulle läsa. Bara en bok ville jag ha av honom; en gammal finsk trädgårdsbok, den fick jag, min far bor i lägenhet nu.
Och vi har kreatur rånades utanför balkongen ;)

Ingrid sa...

Jag önskar att jag kunde binda böcker- det är ett hantverk som kräver noggranhet (det har jag inte så gott om, tyvärr)- Vad väldigt fint av din far att uppmuntra läsning- det var verkligen ingen självklarhet att få gå i skolan förr i tiden. Man ska nog tänka lite på det idag när vi tar så mycket för givet. Hoppas att du berättar om din finska trädgårdsbok någon gång?

Hanneles bokparadis sa...

ja, jag vill visa några tecknade bilder ur den finska boken, som jag tyckte om. Inte många som tänker att Sverige är en av få länder där skola är gratis, även universitet (man kan läsa mycket genom att låna böcker på bilblioteket, ibland har jag suttit och läst referensböcker, för vissa tråkiga böcker vill man inte äga :)

Ingrid sa...

Det är en fantastisk förmån med gratis universitetsutbildning. (I USA t ex måst föräldrarna slita med ibland tre olika jobb för att betala för sina barns vidare utbildning...)- och referenslitteratur... jag håller fullständigt med. Det mesta vill man inte alls äga....
Ser fram emot att "titta lite" i din finska trädgårdsbok!!