fredag 23 juli 2010

Drömmar om rosor....

Idag kom den med posten- min beställda rosbok.... för den som älskar och drömmer om rosor. Jag har stora planer för nästa års sommar- och i höst ska det planteras.... rosor... hade jag tänkt. Goda råd behöver jag- och tips på "rätt" sorter. Just nu sjunger de få rosor jag har på sista versen- en "Lichtkönigin Lucia" (gula stora rosor), New Dawn (rosa, klängvariant som dräller väldigt mycket och därför är lite bökig att sätta inomhus i vas), Queen Elizabeth (min enda planta har växt alldeles för hög- den borde nog klippas ner väldigt rejält och jag är så feg med sekatören....) och så finns det fortfarande några laxrosa blommor kvar på min Leander.

-

"Rosboken" är liten och behändig i formatet och verkar innehålla väldigt mycket matnyttigt för en novis som mig. Fotona frestar förstås till alltför många inköp .... man får "beharrska sej".

-

Väldigt roligt var det också att läsa utdrag ur kronprinsessan Margaretas trädgårdsbok på Hanneles fina blogg.
Rosa gallica mecene. En randig ros som ska vara ganska lättodlad.... jag är svårt frestad....

Inga kommentarer: