tisdag 22 juni 2010

Världsbibliotekets lista ett år senare....



Lyran påminner om en av förra årets (många) listor. Världsbibliotekets lista- 100 böcker i allt. Jag plitade ner och markerade på följande vis.


-


Jag har inte varit flitig med att åtgärda olästa böcker på listan- det kan jag säga direkt- men tre stycken kan jag ändra markeringen på idag- nummer 25 Theodor Dreisers "An American Tragedy" har jag i alla fall köpt och den står i hyllan... men läst den har jag förstås inte gjort... den är ganska tjock.... Nummer 52 har jag läst- Yasar Kemals "Låt tistlarna brinna" (det kan jag tacka Lyran för!) och så slutligen fick jag årets första stora läsupplevelse genom Thomas Manns "Huset Buddenbrook". Två lästa böcker och en införskaffad till hyllmetrarna här hemma... det kunde varit bättre....


-


53.* Jaan Kross: Kejsarens galning- den borde jag leta upp ... och så var det den där Krig och fred....

Inga kommentarer: