söndag 20 juni 2010

Världens bästa inledningsmeningar

(Idag frossar jag i vallmor- hav överseende)

skriver Sydsvenskan om idag och länkar till American Book Review. Jag har varit inne på sidan och tittat- mycket inspirerande och jag känner mig otroligt obildad för det finns många böcker där som jag inte känner till. Det får allt bli till att läsa på...

-

Inledningen till "A Tale of Two Cities" är en av mina favoriter... och likaså orden från "A Portrait of the Artist as a Young Man"- glad blev jag att hitta Anita Brookner , Sinclair Lewis och Stephen Crane - utvalda blad de ett hundra "inledningsförfattarna". Kanske hittar någon annan en favorit här? (Det finns inga svenska författare med bland de utvalda).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Det kommer att alltid finnas böcker och blommor man inte känner till.. Och ju mer man lär sej, desto fler upptäcker man, som är nya.

Ingrid sa...

Visst är det så, Hannele. Ju mer man lär sig ju mera inser man hur lite man vet....