fredag 4 juni 2010

Tänkvärt


Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör, men först och främst förstå det hon förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa henne.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta så kan jag ínte heller hjälpa någon.
-
Sören Kierkegaard

3 kommentarer:

violen sa...

Tänkvärt var ordet!

Nu har jag beställt Easter Parade och Undergångaren,(var? på biblioteket såklart!) båda för att de finns på din lista,
den första för att den dessutom är omskriven här och var,
och den andra för att jag alltid velat läsa Bernhard, nu ska det bli av!

Ingrid sa...

Easter Parade tror jag att du kommer att tycka om- Bernhard var en "bokrädsla" för mig ända tills jag blev inspirerad hos "We tell ourselves stories in order to live" (Kajsa)- och så blev det tre böcker på raken av honom- och jag blev helt frälst...:-)

Bai sa...

Dette var veldig tankevekkande, ja.

Dei siste to månadane har eg jobba som lærar, og eg trur eg skal ta med meg dette sitatet og henge over skrivebordet mitt på jobb.