torsdag 3 juni 2010

Muriel Spark

Muriel Spark (1918 - 2006) med sonen Robin- som hon kom att få ett mycket komplicerat förhållande till. Hennes böcker var speciellt populära på 60-talet och flera av dem ingick i min kurslitteratur. "The Prime of Miss Jean Brodie" filmatiserades och den blev en stor succé. Maggie Smith spelade huvudrollen som den mycket (för sin tid- mellankrigstiden) frigjorda lärarinnan Miss Brodie som undervisar sin klass av tolvåriga flickor i kärlek, politik och konst-ämnen som hon tycker är betydligt viktigare än de som finns på den gängse läroplanen. Maggie Smith var helt strålande i sin roll. Jag skulle gärna vilja se om filmen.
-
Nu har jag hittat Muriel Sparks "The Ballad of Peckham Rye" i min bokhylla- en annan klassiker som jag tänker koppla av med om en liten stund- solen skiner, gräset har jag klippt och nu kan jag (tycker jag) med gott samvete slå mig ner i min stol för att njuta av en mycket god bok.

4 kommentarer:

snowflake sa...

Kurslitteratur? Litteraturvetenskap eller? Härlig bild!

Ingrid sa...

Jag läste engelska och det var sent 60-tal- Spark var väldigt i ropet då. Tycker fortfarande att hon är intressant både som person och som författare. Det är något visst med de där gamla svart-vita fotona och visst är det en fin bild.

snowflake sa...

Jag kollade runt lite på bookmooch, och då verkar det som att hon skrivit biografier också, om Mary Shelley och Emily Brontë. Ska hålla lite span på Spark.

Ingrid sa...

Jag visste inte att hon skrivit biografier. Intressant! Jag hoppas att du kan moocha hem en bok av Spark!