tisdag 15 juni 2010

Lyrik på en söndag-bokstaven K

Bedstemors poesialbum
-
Bai ber oss utforska lyrik med K i fokus.
-
1. Konkret poesi er eit omgrep som blir brukt om diktning som framstiller ei bestemt visuell form, med bruk av typografiske og grafiske hjelpemiddel. Det er også eit omgrep som blir brukt om dikting som er prega av konkrete bilete, ikkje abstrakte omgrep.Presenter eit dikt som kan representere ein av desse to formene for konkret poesi.
-
Det var inte alldeles enkelt... jag hoppas att Gustaf Frödings dikt om snigeln kan passa in här.
-
Snigelns visa
-
Sol! Sol! skönt
lys, lys, ljus,
trög väg på grus
se gräs grönt,
här mycket lätt
äta sig mätt.
-
Här inte brått
bortkrypa vill,
här ligga still,
mums, mums, gott.
-
Hum, hör dån,
hum varifrån
är svårt hot?
Stor svart fot,
bäst krypa in
i hyddan sin.
-
2. K for Kjærleik. Presenter eit dikt kor kjærleik er eit sentralt motiv.
-
Pär Lagerkvist har skrivit många vackra kärleksdikter:
-
Som ett blommande mandelträd
-
Som ett blommande mandelträd
är hon som jag har kär,
Sjung du vind, sjung sakta för mig
om hur ljuvlig hon är.
-
Som ett blommande mandelträd,
så späd, så ljus och skär.
Bara du, ömmaste morgonvind,
vet hur ljuvlig hon är.
-
Som ett blommande mandelträd
är hon som jag har kär.
När det nu mörknar så tungt omkring mig,
kan hon väl leva här?
3. Presenter eit dikt av ein forfattar på K.
-
Eeva Kilpis poesi spänner över många fält.... från hennes "Animalia" hämtar jag denna dikt som ofta citeras- men det blir den inte sämre av.
-
När mormödrar dör
förvandlas de till blomsterängar och gräs
och farmödrarna blir träd
som susar ovanför barnbarnen,
skyddar dem mot regn och blåst
och vintertid breder ut grenarna över dem
till snöhyddor.
-
Men innan dess är de passionerade. (tolkad av Kerstin Holm-Lindqvist).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

snigelns visa är klok

Ingrid sa...

Jag blev glad när jag hittade den. En lite "annorlunda" Fröding!