tisdag 1 juni 2010

Cold Spring Harbor


Ännu en bok av Richard Yates.... och jag har beställt ett par till. Richard Yates författarskap blir mitt första djupdyk på flera dekader.... den senaste författaren jag kände att jag ville läsa så mycket som möjligt av var Thomas Hardy..... (och, ja, det är mycket länge sedan).
-
Cold Spring Harbor är en liten stad i New York. Där bor Evan Shepard- en ung man- med sina föräldrar Charles och Grace. Evan har varit en mycket stökig tonåring och växer upp till att bli en man som har svårt att finna sin väg. Ett tidigt äktenskap går i putten- och så träffar han av en ren sinkadus Rachel Drake- och så tar berättelsen form- det blir ett spänningsfält mellan två familjer- the Shepards och the Drakes.
-
Jag sitter och funderar på vad det är som fascinerar mig så med Richard Yates böcker- troligen är det hans lättflytande prosa- hans förmåga att skildra människans utsatthet, hennes svårigheter- och hur våra val kan ge konsekvenser långt bortom vår vildaste fantasi.
-
I "Cold Spring Harbor" porträtteras Rachels mor Gloria (Evans svärmor) på ett sätt som känns igen- här har vi kvinnan som lever på underhåll och som inte klarar av att rätta munnen efter matsäcken. Eviga drömmar- orealistiska planer och gärna många drinkar.... en mycket ensam kvinna- och en kvinna som blir en börda för de närmaste. Man vet inte om man ska tycka synd om Gloria eller om man ska bli arg. Det blir en blandning av båda delar för min del.
-
Alla karaktärerna är på något vis förkrympta själar- de har aldrig "kommit till skott" och det vilar nästan någon sorts förbannelse över dem.
-
"Yeah, and there's another one: fair. You really think anything's ever been 'fair' in the world? Because listen, kid, I've got news for you. There is no fair."
-
"Cold Spring Harbor" är ännu ett litet mästerverk av Richard Yates.




4 kommentarer:

snowflake sa...

Tjat lönar sig. :-) Nu börjar jag fundera på att kanske ändå läsa nåt av denne Yates...

Jag trodde att det bara handlade om instängda äktenskap, men det verkar finnas mer eftersom du är så tagen.

Ingrid sa...

Det är mycket om instängda äktenskap men också om människors utsatthet... han liksom går under skinnet, Yates... hans kvinnofigurer följer ofta samma mönster (och männen också för all del)- och spiralen virvlar sig nedåt... Han har kanske vissa likheter med Thomas Hardy ändå- jag satt och funderade på varför jag bara velat djupdyka ner i just dessa författare... Hardy är helt klart något av det mest deprimerande man kan läsa- och Yates är sannerligen ingen lustigkurre även om det finns en hel del humoristiska vändningar i hans böcker också- men sluten är antingen abrupta och/eller något pessimistiska. "Easter Parade" tycker jag att du ska ge en chans...

snowflake sa...

Det kanske blir så då. Jag får lite vibbar av Laura Browns äktenskap i Timmarna, filmen. Så hjärtslitande och sorgligt, man måste vara på rätt humör misstänker jag.

Ingrid sa...

Jo, man kan inte vara alltför slutkörd eller ledsen- då kan det bli lite för mycket av det goda.