tisdag 18 maj 2010

Nobeller- noveller av nobelpristagare

Ytterligare en bok från min senaste beställning- ett riktigt fynd, tycker jag. Noveller av nobelpristagare- Björnson är den första av dem och boken avslutas med "Ett samtal med min mor" av Orhan Pamuk. Dessa korta stycken är en alldeles utmärkt introduktion till hela 26 författare.
-
Speciellt glad blev jag att hitta en novell av Paul Heyse- just Heyse har jag länge velat läsa något av. Dessutom råkade hans "L'Arrabiata" bli en av mina favoriter i samlingen!
-
I förordet skriver Gun Ekroth att boken fått sin titel efter kulturredaktionens novellserie i P1 år 2006- och "radioserien rubriksattes efter mönster från tidigare års novellserier med rubriker som "Humoreller" och "Passioneller"".
-
En annan favorit blev Björnsons korta och sorgliga "Fadern"- om Thord Överås och hans son. Ett livs historia på två sidor.
-
En annan författare som kan konsten att skriva kort och innehållsrikt är Aleksandr Solzjenitsyn- på en enda sida - i novellen "Att andas" uttrycker han det som är det väsentliga och absolut nödvändiga i livet- "Jag hör inte längre motorcyklarnas knatter, radiogrammofonernas vrål och högtalarnas smattrande. Så länge man ännu kan andas under ett äppelträd efter ett regn, är livet alltjämt värt att leva!
-
Nobeller är utgiven av En bok för alla. Priset är mycket överkomligt. (39 kronor på AdLibris). Rekommenderas å det varmaste.
-
Jag länkar också till Lyran som också skrivit om boken.

Inga kommentarer: