tisdag 25 maj 2010

Lyrik på en söndag-bokstaven H

Det är dags för en ny bokstav i "Lyrik på en söndag".
-
1. Haiku er eit kortfatta japansk dikt, med strenge formkrav. Det skal ha 17 rytmiske einingar, fordelt på 3 linjer: 5 i første, 7 i andre og 5 i tredje. Haiku-diktninga har inspirert moderne europeisk og amerikansk diktning, som Ezra Pound og beat-poetane.Presenter eit haikudikt eller eit haiku-inspirert dikt.
-
Haiku- jag tänker på Matsuo Basho ....
-
Havet skummar
och ända bort till Sado-ön
Vitergatan
2. Historisk-biografiske metode er ein lesemåte som knytter tekst tett opp til forfattar og forfattarbiografi. Moderne litteraturvitskap har stilt seg kritisk til denne lesemåten, men likevel er det stadig diskusjonar om korvidt ein kan lausrive teksten heilt frå forfattaren som har skrive han, eller ikkje. Kva tankar gjer du deg om dette?
-
Rent spontant tycker jag inte om att för mycket utgå från författarens biografi och livshistoria när jag läser. Man blir så lätt fast i ett tänkande som kanske görs onödigt komplicerat. Ibland kan det kanske vara nyttigt att veta lite om bakgrunden men jag föredrar att läsa själv först utan att bli påverkad. Ibland kan det dock ge ytterligare en dimension till texten- det här är ett tveeggat svärd.....
-
3. Presenter eit dikt av ein forfattar på H.
-
Alf Henriksson kunde konsten att formulera sig rappt och "to the point" på ett ofta mycket humoristiskt och tänkvärt sätt. Den här lilla dikten tillhör hans mest kända och citerade.
-
Visa
-
Jag såg att häggen blommade, det kom en doft av den.
Då gick jag till min älskade och sade: Se och känn!
Hon stod vid makaronerna, hon sydde på en klut.
Och när hon lyfte ögat hade häggen blommat ut.

2 kommentarer:

Bai sa...

Eg hadde ikkje fått med meg ditt svar, denne veka.

Dine svar er alltid så spennande, for du presenterer så ofte lyrikarar eg ikkje kjenner til. Som Henrikson, her.

Ingrid sa...

Bai, det var nog mitt fel att du inte såg mitt inlägg för jag glömde bort att skriva en liten "blänkare" på din blogg. Dina söndagsutmaningar är verkligen så givande- man får tänka till ordentligt.