torsdag 13 maj 2010

Kaffe över hela bordduken


I dag är det tidningsfri dag men något ville jag läsa till morgonkaffet så det blev en av de böcker som kom i gårdagens hett efterlängtade paket från Adlibris- boken om de arga breven till radionämnden. Det skulle jag inte ha gjort (läst alltså)...nu får jag sätta på tvättmaskinen... jag skrattade så mycket att kaffet hamnade på bordduken i stället för i magen på mig.
-
Jag är ju gammal nog att minnas allt ståhej kring Per Oscarsson och alla hans kalsonger för att inte tala om Gösta Ekman och hans skanderande av på den tiden onämnbara ord. (ja, det var väl bara ett). Jag har inte läst ut boken (ännu)- jag bläddrade bland de olika kapitlen.
-
Det är en väldigt väl sammansatt blandning och det är en bok om historia- det är inte bara en massa dumma brev uppradade- här finns det substans också. (det är det som är det fina, tycker jag).
-
Hasse och Tage beskrev det som var förbjudet i TV på 60-talet så här:
"Fan jävlar anamma Olle Björklund Samarin oj vad jag är full". (sid. 144).
(Olle Björklund var nyhetsuppläsare i TV:ns barndom och massor av damer var helt betagna i karlen (har aldrig fattat varför själv). Björklund fick sparken från TV för att han "larvade sig för mycket i folkparkerna".
-
Vad som fick mitt kaffe att hamna fel i morse var dock det här:
-
De flesta av oss har väl hört följande skämtvisa till leda- (på firmafester, kräftskivor etc- you name it) (den sändes i radion år 1978).
-
"Kiss i sängen och ha det bra,
ligga här och fundera,
varm om stjärten som en sommarda'
Jag tror jag kissar lite mera."
-
Nu citerar jag från boken- detta är obetalbart....
-
"Sången drog på sig flera anmälningar från lyssnare som ansåg att den var både kränkande och opedagogisk. En brevskrivare tyckte att sången var "förolämpande mot barn och familjer , som har t ex sängvätarproblem, blåskatarr eller kanske nervösa blåsbesvär".
-
Utan att ha läst ut boken (som sagt) tror jag ändå att jag kan rekommendera den- man får sig många goda skratt- och också många funderingar - lite historia dessutom är verkligen inte fel.
-
Jag blev inspirerad till läsningen av bland andra Titti på bloggen Hellre barfota än boklös.

4 kommentarer:

Bai sa...

Åh, det høyrest lovande ut!

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Låter som en festlig bok! Så fint du har gjort din blogg.

Shamrock sa...

Låter som en perfekt presentbok. Tack för tipset.

Ingrid sa...

Tack Ann-Sofie! och Bai och Shamrock- det är en väldigt rolig bok! (och en bra presentbok!)