lördag 15 maj 2010

Förord- igen


Nej, husdjuret är inte särskilt intresserat av förord- inte heller av att gå ut i ösregn- en tupplur är däremot alltid bra och nyttigt att ta.
-
Nåväl- för att återgå till ämnet- förord. Jag har läst ut min lilla bok "Vägvisare eller härold" av Britt Dahlström. På 92 sidor avhandlas (i fem kapitel) olika typer av förord- anonyma förord, författarens förord, lärda och personliga förord, översättarens förord och fiktiva förord.
-
Boken är både småtrevlig och lärorik. Jag tycker att man får upp ögonen för hur viktigt det ändå är med förord och att det är en verklig konst att skriva goda och innehållsrika sådana (och för den skull behöver de inte vara långa).
-
Av de olika kategorierna tilltalas jag mest av de "lärda och personliga förorden" och jag lockas verkligen till vidare läsning när jag läser dessa rader hämtade ur Lars Lerins bok "Boningar":
-
"En åldrad husvägg av rött trä är också en vankelmodig vandrare som satt sig ned i gräset. Varthän, vilken väg ska jag ta? Kanske jag växer fast här i stället...."
-
(Lars Lerin är konstnär och målar företrädesvis akvareller).
-
"Vägvisare eller härold- en liten bok om förord" är utgiven på förlaget "En bok för alla". Priset är mycket facilt- 24 kronor.

Inga kommentarer: