fredag 30 april 2010

Nobel-alfabetet - S


Det är dags för en ny bokstav i Lyrans nobel-alfabet.

-
1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

-
För en gångs skull är uppgiften svår på grund av mängden...- S- är en "stor" bokstav....men lyrik ligger mig mycket varmt om hjärtat så mitt val blir Nelly Sachs (1891-1970). Hon fick nobelpriset år 1966 och delade det med Shmuel Yosef Agnon. Motiveringen till Nelly Sachs nobelpris var: ... för hennes framstående lyriska och dramatiska diktning, som med gripande styrka tolkar Israels öde.
-
Nelly Sachs växte upp i Berlin - hon var enda barnet och levde i en skyddad värld- omgiven av böcker. Som fjortonåring fick hon Selma Lagerlöfs roman "Gösta Berlings saga" i present och hon blev mycket gripen av boken- så gripen att hon så småningom började att korrespondera med den svenska författarinnan- något som skulle få stor betydelse för Nelly Sachs längre fram i tiden. Så kom nazisterna till makten och tillvaron blev mycket svår för Nelly och hennes mor (fadern avled ganska tidigt). I allra sista minuten lyckades Nelly få en fristad i Sverige - tack vare hjälp från Selma Lagerlöf och även prins Eugen. Judeförföljelserna och landsflykten skapade Nelly Sachs diktning. Det är lyrik som känns ända in i benmärgen.
-
Från diktsamlingen "Flykt och förvandling" :
-
VITA ORM
vintergata
vinge i graniten
rosa vemod i isblocket
spärrzoner runt hemligheten
hjärtklappningsmil av försvinnande
vindkedjor hänger på hemlängtan
flammande vredesgranat-
-
Och snäckan
med gudstidens tickande packning.
-
(Information om Nelly Sachs har jag hämtat från Helmer Långs bok "De litterära Nobelprisen 1901-1983, Bra Böckers förlag, 1984)
-
Jag kan tillägga att jag minns Nelly Sachs vackra och spröda gestalt från Nobeldagen år 1966- just det årets ceremoni har etsat sig fast i min hjärna.
-

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.
-
Assia Djebar tycker jag är en mycket värdig kandidat till Nobelpriset. En av hennes mera kända böcker är "Sultanbrudens skugga" (den har jag tyvärr inte läst- ännu)- däremot har jag "Oran- dött språk"i min hylla och läste också "Ingenstans i min fars hus" för ett tag sedan. Min motivering: För hennes starka skildringar av kvinnors villkor och kvinnors historia i en svår och ofta sluten värld.

Inga kommentarer: