lördag 24 april 2010

Några citat ur "Gamla mästare" av Thomas Bernhard

Apropå gnäll och veklagan alltså.... jag är mitt uppe i "Gamla mästare"- (jag väntar med att skriva om boken - jag behöver hämta andan ett tag först).
Här finns inga heliga kor det är då ett som är säkert....
-
" Till och med den tjocke stinkande Bach vid Thomasorgeln var bara en löjeväckande och ytterst pinsam uppenbarelse, det är odiskutabelt."
-
"--- för Wienarna läser inte The Times, de nöjer sig med de mest primitiva och allra mest avskyvärda tidningar som överhuvudtaget trycks i världen i rent fördumningssyfte, alltså verkligen idealiskt passande tidningar för de perversa wienarnas känslo- och själstillstånd."
-
"Mozarts musik är också full av underkjols - och kalsongkitsch, sa han."
-
"Även jag hade dessa lärare med deras perversa flöjtspel och med deras perversa gitarrknäppande, som tvingade att lära mig en stupid sextonstrofig Schillerdikt utantill, vilket jag alltid upplevde som en av de hemskaste bestraffningarna."

Inga kommentarer: