söndag 4 april 2010

April-läsning


Nej... planering är inte min starka sida- men jag kan ju ha önskningar i all fall och sedan får vi se vad det blir av det hela. På min lista över böcker som jag vill läsa mycket snart finns :

-

Människornas jord av Pramaoedya Ananta Toer. Den ingår i Lyrans jorden-runt-utmaning och den här månaden hade jag tänkt att vara med. På bokens baksida läser jag att "berättelsen är den första i en serie romaner kallad Burukvartetten som tillsammans beskriver Indonesiens moderna historia. Jag tycker att detta låter spännande och lockande. Jag vet mycket lite om Indonesien- minns filmen "Brännpunkt Djakarta" och lite nedslag i Indonesien fick jag även genom läsningen av Agneta Pleijels "Vindspejare"- men som sagt, ett stort tomt ark ska fyllas- åtminstone mera! (Del 2 av Burukvartetten heter "Ett barn av alla folk" och del 3 "Fotspår" (samtliga delar som kommit ut på svenska är utgivna av Leopard förlag).

-

Karin Johannissons "Melankoliska rum" har kommit ut i pocket och det tackar vi för- då kanske jag får tid att läsa och begrunda "ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid". Jag har gjort en del försök med låneboksvarianten men tiden har liksom aldrig räckt till.

-

"They Came Like Swallows" av William Maxwell hittade jag på den fina bloggen Dovegreyreader - jag har redan läst 60 sidor in i boken. Den är underbar, ljuvlig, vacker som ett blommande körsbärsträd i maj.... en historia om en känslig pojkes barndom. Jag blir också intresserad av William Maxwells övriga alster- (han föddes i Illinois år 1908 och avled år 2000).

5 kommentarer:

Dolly sa...

"Melankoliska rum" vill jag också läsa, men den är inte prioriterad just nu. Har läst annat av Johannisson, som kurslitteratur i historia, och gillat.

Holly Hock sa...

Jag är också nyfiken på Maxwell. Visst är han lite av en doldis? Jag har aldrig någonsin hört talas om honom innan jag läste om honom hos dovegreyreader (jag också). Glad påsk! /Therese

Ingrid sa...

Dolly: Är det någon speciell bok av Johannissson som du kan rekommendera?

Holly Hock: Jo, jag tror att Maxwell är en doldis. Jag hade heller aldrig hört talats om honom tidigare- jag har blivit väldigt förtjust- tänker nog försöka att läsa något mera av honom också. Gald Påsk på dig också!

Dolly sa...

"Den mörka kontinenten" är det som jag läst, och den var bra.

Ingrid sa...

Då ska jag titta närmare på "Den mörka kontinenten". Tack för tipset!