onsdag 31 mars 2010

Tema-trio "Häxor"


Påskinspirerat tema från Lyran - inte så lätt den här gången men desto roligare att få tänka till ordentligt!
-
1. Min första tanke gick till William Shakespeare och MacBeth- men för att göra det hela lite pepprigare väljer jag Barbara Garsons modernare 60-talsversion "MacBird" (från 1966).
De tre häxorna är "Beatnik Witch, Black Muslim Witch och Worker Witch. Övriga personer är John Ken O'Dunc, Robert, Ted, Macbird och Lady Macbird...... och några till.
-
Beatnik witch: When shall we three meet again?
Muslim witch: In riot!
Worker witch: Strike!
Beatnik witch: Or stopping train?
-
2. Dubravka Ugresic är en författare jag tycker mycket om- hennes senaste bok "Baba Yaga la ett ägg " fokuserar på tre (häxlika) äldre kvinnor.... Baba Yaga är en gammal häxa i myternas värld... (hon bor i ett hus byggt på kycklingben och hon rövar bort små barn).
-
3. Nu utvidgar jag ämnet - men jag gör så för att jag vill framhålla en bok som handlar om ett för evigt viktigt ämne. Hur makt korrumperar och hur makt styr och hur människor dras med och slutar att tänka självständigt- boken? Eva Dahlbecks "Serveto och den eviga elden."
Jag citerar från förordet: "År 1553 brändes på Champelhöjden i Genéve en man på tillfälligt besök i staden, en högt bildad privatman med god social ställning men utan politiska anknytningar, en kristen sökare under den reformatoriska samvetsfridens beskydd. Hans namn var Miguel Serveto, eller på franska Michel Servet---- Han dömdes till döden på bålet för "hädelse, kätteri och ofredande av kristenheten".

1 kommentar:

Anonym sa...

En av mina favoritböcker.