måndag 8 mars 2010

Tema-trio gamla svenskar


Jag drar väl till med en Volvo PV... nåväl, skämt åsido- Lyran frågar efter gamla svenskar och då gäller det författare/böcker.
-
Mitt första val:
1. Sigfrid Siwertz och Mälarpirater. Mälarpirater är en riktigt trevlig ungdomsbok- den läste jag om i somras och den var precis lika underhållande som jag minns den från anno dazumal. Georg, Erik och Fabian på äventyr - ja, de håller än.
-
2. Gustaf Hellström och Snörmakare Lekholm får en idé. Den boken tycker jag verkligen är värd en renässans. Det är en släkthistoria och även en berättelse om klassförskjutningen i det svenska samhället. Mycket läsvärd!
-
3. Ludvig Nordström och Tomas Lack och hans familj. Jag minns när Tomas Lack gick som radioföljetång- men jag har tyvärr "tappat bort" mycket av bokens innehåll- vad jag däremot kommer ihåg är att jag satt som klistrad vid radion på den tid det begav sig. Boken finns i min hylla- nu är den framtagen och jag tänker läsa ....

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Aldrig kommit mig för att läsa Mälarpiraterna (och har aldrig ägt eller sett boken heller, bara hört talas om den), och aldrig hört talas om Tomas Lack. Men Snörmakaren gillar ju jag också, så de andra två ska jag verkligen hålla utkik efter. Men jag misstänker att Nordströmsboken kan vara svår att finna.

Ingrid sa...

Jo, Nordström är nog lite bortglömd nuförtiden. Tyvärr- för jag tror att han är värd att läsa (igen). Min pappa brukade läsa högt ur Mälarpirater så jag känner mycket nostalgi inför just den boken (Siwertz var mycket populär på 50-talet).