onsdag 31 mars 2010

Hur ska jag våga....


Jag skulle så gärna vilja skriva några rader om Thomas Bernhards bok "Undergångaren"- men jag känner att jag måste ge mig tid... förbereda .... inte slarva iväg (då är det bättre att inte skriva alls). Stor litteratur är det. Mycket stor. (Varför fick Bernhard aldrig nobelpriset, kan man undra).
Nyckelord: Död, självmord, musik, Mozarteum, Horowitz, Glenn Gould....
-
" Då jag inte är född till filosof gjorde jag mig, inte helt omedvetet måste jag säga, till aforistiker, till en av dessa vedervärdiga filosofideltagare, som det finns tusentals av, sade han, tänkte jag. Att med endast små hugskott skjuta med riktigt stor verkan och bedra mänskligheten, sade han, tänkte jag. I själva verket är jag inte annorlunda än en av dessa samhällsvådliga aforistiker, som med sin gränslösa skrupelfrihet och gräsliga fräckhet beblandar sig med filosoferna likt ekoxarna med oxarna, sade han, tänkte jag. Om vi inte längre dricker, törstar vi ihjäl, sade han, på sådana visdomsord går alla dessa aforismer ut på, såvida de inte är av Novalis, men även Novalis pratade mycket strunt, enligt honom, tänkte jag."

4 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Ingrid - den här gick jag förbi på biblioteket idag... Gissa om den fick följa med hem?!

Kajsa sa...

Jag tycker att det är så roligt att du uppskattar Bernhard, äntligen någon som fattar!

Jag har skrivit lite om "Undergångaren" här:

http://wtosiotl.wordpress.com/2009/12/04/undergangaren-av-thomas-bernhard/

Ingrid sa...

Åh Vixxtoria- jag är säker på att du får en verkligt givande lässtund med Bernhards hjälp! Så roligt.

Kajsa: Jag är så tacksam för dina inlägg om Bernhard så det kan du inte ana. Jo, jag uppskattar oändligt mycket. Nu ska jag in och titta på dina tankar om "Undergångaren".

Ingrid sa...

Kajsa: Din recension av "Undergångaren" är ett mästerverk. Jag läser och läser... och längtar efter "Gamla mästerverk" som jag har beställt från AdLibris- jag har bestället Bernhards självbiografi också (fast den får jag läsa på tyska- hoppas att det ska gå bra).