fredag 19 mars 2010

Dagens färg är förvisso grå


Ett stilla vårvinter-regn faller och snön är så gott som helt borta. Jag tog cykeln till biblioteket (första cykelturen i år- hett efterlängtad).
-
Jag har läst så mycket om Sara Stridsberg och hennes författarskap att jag tänkte stilla nyfikenheten och "pröva" hennes "Drömfakulteten" (Jag minns mycket väl när Andy Warhol blev skjuten).
-
Bland hyllorna hittade jag en liten elak citatbok av Johan Hakelius och Susanna Popova "Mallgrodor- och andra citat"
-
"Jag har trots allt läst på kemisk-teknisk linje på gymnasiet, så jag förstår vad det handlar om." (Göran
Persson om kärnkraft)
" De kan ju bo i plåtskjul och äta bananer" (Gösta Bohman om fattiga på södra halvklotet)
-
Ja,ja- politiker är ett underligt släkte men ibland blir de faktiskt riktigt roliga- allrahelst när de inte är medvetna om det.
-
-
En vacker och lockande bok om Saltholm tryckte jag också ner i min ryggsäck. "Enslingen på Saltholm" av Ingrid Hansson. Det är något så spännande med öar..... Saltholm ligger ju nära (i vart fall för mig) men ändå är det ganska oåtkomligt. Då känns det skönt att i alla fall kunna läsa och beskåda ön i denna fina skildring. Georg Zimling berättar om sitt liv och sin ö.
-
Dessutom släpade jag hem en biografi om Agatha Christie och "Wolf Hall" av Hilary Mantel. Jag är mycket nöjd med morgonen.

3 kommentarer:

On Word Arts sa...

Påminns, av din lyckade förmiddag, om de eftersatta bilioteksbesökens livgivande injektion. Jag hamnar, när jag väl förstår eller minns värdet och faktiskt genomför ett av dessa besök, i ett slags vakum, plockar på mig bok efter bok efter bok med ett stort leende över ansiktet och mycket otänkandes på att de kommer att ta tid att läsa. Sedan smugglar jag hem dem så att den oroande sambon inte skall upptäcka hur mycket jag bär...

Bai sa...

Gled deg til å lese Drömfakulteten. Den er verkeleg i ein klasse for seg sjølv.

Ingrid sa...

On Word Arts: jag känner igen alltihop. (Jag har också smugglat hem böcker... många gånger).
Bai: Du har så rätt - och jag ska skriva några ord om "Drömfakulteten" snart- jag sträckläste.....