torsdag 4 mars 2010

Allah gör som han vill



Nej, jag kommer att vänta med mina tankar om boken- det är inte dags förrän om några veckor. Däremot vill jag gärna säga att trots att jag redan läst den (lånebok) känner jag att detta är en bok jag vill äga. Författaren- Ahmadou Kourouma är från Elfenbenskusten.

-

Elfenbenskusten gränsar bland annat till Liberia. (Liberia är ett veritabelt skräckexempel på vanstyrt land där folkmord var vardagsmat- jag förmådde knappt läsa kapitlet om Liberias historia i "The Fate of Africa" av Martin Meredith. Macheteavrättningar och inte bara avrättningar- man hackade folk i småbitar och åt sedan upp valda delar. )

-

Men- till saken:" Allah gör som han vill". Om man bara läser en enda bok av en afrikansk författare i år- ja- då är "Allah gör som han vill" ett mycket gott val. (Huvudpersonen- bokens jag -är en pojk-soldat):

-

" Jag är inte snäll och söt för jag förföljs av gnamas från flera personer. (Gnama är ett svårt ord som infödda svarta afrikaner använder och som behöver förklaras för vita fransmän. Enligt Förteckning över lexikala särdrag i franskan i det svarta Afrika betyder det vålnaden som stannar kvar när en människa har dött. Vålnaden som blir en inneboende ond kraft som förföljer den som har dödat en oskyldig människa.) Och jag har dödat många oskyldiga i Liberia och Sierra Leone där jag var med i stamkriget, där jag var barnsoldat, där jag tog en massa tunga droger. Jag är förföljd av gnamas så allt går åt skogen för mej. Gnamokode (bastard)!

------ Det där är alltså jag. Det är inte nån glädjande bild. Nu när jag har presenterat mej ska jag verkligen, absolut berätta om mitt skitliv som fördömd. Sitt ner och lyssna på mej. Och skriv ner allt, allt. Allah är inte tvungen att vara rättvis i allt han gör. Faforo (pappas kuk)!"

_

Jag återkommer med mina tankar om boken lite längre fram i mars.

Inga kommentarer: