onsdag 17 februari 2010

Wenn jemand eine Reise tut, so kann er was erzählen


Jag har sorterat böcker.... som ska placeras i en sprillans ny Billy-bokhylla (när den väl blivit monterad). Åtminstone några hyllmeter kommer att gå åt till temat "resor". Jag läser gärna reselitteratur- både gammal och ny- alltfrån Darwins "The Voyage of the Beagle" till Carsten Jensens "Jeg har set verden begynde".
-
Jag har alltid tyckt om att vara i rörelse- att se och upptäcka. Nu, när jag blivit något äldre,blir det många resor i soffan eller i en bekväm stol.
-
För många år sedan nu lät jag mig inspireras av Tord Wallströms "Vattenrymden". År 1976 reste Wallström i Cooks fotspår- en resa som tog honom runt Söderhavets många öar. "Jordens baksida". Nej, jag kom aldrig iväg på någon resa bland Stilla Oceanens ögrupper men jag tar fortfarande fram Wallströms bok och känner längtan....
"Jag flyger mot Tanna i ett gult Britten Norman Islander-plan från Air Melanesie- det är högvingat och ger god sikt, det är bara tre passagerare och resan tar en timme. Vi flyger över den ljusblå vattenytan, som omärkligt övergår i himlen utan horisontlinje, hav och rymd sammanfaller.... det är vattenrymden."
-
Carsten Jensen (dansk författare och journalist) reste runt i världen och skildrade sina intryck i två böcker "Jeg har set verden begynde" och "Jeg har hört et stjerneskud". (Utg.1996 och 1997). Även han reste i Oceanien- med nedslag på bland annat Solomonöarna och Påskön. Han skriver i sin anteckningsbok: "Vi flyver over et himmeblåt ocean. Det er himmel over mig og himmel under mig. Himlen under mine födder!" Han citerar Herman Melville som talar om Stilla Havet som "Jordens hjärta som slår med tidvattnets rytm".
"Lykken er ikke et sted. Man kan erindre den, men det er ikke det samme. Måske findes den kun, når erindringen igen går ind ad den dör, kroppen engang gik ud ad."
-
Jodå, jag drömmer om Stilla Havet - ofta, ofta.... och i min hand har jag nu den nyförvärvade "Solomon Time- adventures in the South Pacific" av Will Randall. Jag vet inte mycket om Will Randall- och än mindre om Solomonöarna. Jag ser fram emot en lång och fängslande resa - i soffan....

Inga kommentarer: